{ "title": "Hidrojen Yakıt Sistemi", "image": "https://www.hidrojen.gen.tr/images/Hidrojen-Yakit-Sistemi-38.jpg", "date": "21.01.2024 14:54:55", "author": "Bekir İLBAĞI", "article": [ { "article": "
Hidrojen Yakıt Sistemi, Dünyada gün geçtikçe kullanımı hızla artan hidrojen gerek fuelcell olarak (Hidrojen batarya) gerekse İCO (İnternal combustion engine) içten yanmalı motor + hidrojen biçimde kullanılmaktadır. Bilinen tüm markaların hidrojenli prototip aracı ya da üretilen aracı bulunmaktadır. Birçok araç markası hidrojene geçiş için 2018 senesini beklemekteyse de Mercedes, Audi ve bazı firmalar hidrojenli araçlarının tanıtımlarını yaparak daha erken piyasaya süreceklerini açıklamışlardır.

Hidrojen yakıt sistemi: Yakıtın önemli bir kısmı yanmadan dışarı atılmaktan kurtularak, ekonomiye destek oluşmaktadır. Yanma düşük ısıda gerçekleştiği için motorun ısısı aşırı yükselmez; böylece motorun ömrü uzamaktadır. Tam yanma motorda oluşan kurumu temizler ve kurum oluşumunu engelleyerek motorun temiz kalmasını sağlar. Egzoz çıkış değeri sıfıra düşer. Temiz motor ve tam yanma, aracın tork'u %30'a yakın artar. Araç motoru hidrojen yakıtla daha kolay ve rahat yanma sağladığından motor büyük oranda sessizleşir. Mevcut motor teknolojilerine göre hidrojen tek başına ana yakıt olamamış, ana yakıta ek olmuştur.

Çalışma şekli: Elektroliz cihazı aracın motoru çalışmaya başladıktan on saniye sonra devreye girmektedir. Su depolarından aldığı suyu elektroliz adı verilen işleme tabi tutar ve suyu, hidrojen ve oksijene ayırt eder. Oksijen motora aracın hava filtresinden yeteri kadar emilir, sistemin ürettiği saf oksijen alınması gerekenden fazla olacağından zararlı olacağı için ayrılır ve doğaya salınır. Hidrojen ise hava filtresi emişiyle yanma odalarına ulaştırılır. Araçtaki su depolarına 2500-3000 km'de yarım litre su ilavesi yapılmalıdır.

Çalışma mantığı: Hava filtresinden emilen havaya karıştırılan hidrojen, yanma odalarına girer. Motorun yanma odalarında ana yakıtla birlikte yanar. Ana yakıtın yanmayan kısmının da yanmasın sağlar. Tam yanmayı gerçekleştirerek egzoz emisyonunu sıfıra düşürür. Motorun içini kurumdan temizler ve bir daha oluşumunu da engeller. Tam yanma aynı zamanda piston ivmelerini hızlandır ve motorun daha seri halde çalışmasını sağlar. Motorun gücünü artırır. Hidrojen, motor ısınma derecesinin stabil olasını sağlayarak motorun ömrünü uzatır. Tam yanma ve sıfır emisyon aynı zamanda motorda karbon artıklarıyla temas eden egr, egr valfi, siboplar, partikül filtresi gibi aksamları temizler ve temiz kalmasını sağlar.

İçten yanmalı tüm motorlarda ve tüm yakıt türlerinde kullanılabilir. Benzin, LPG, mazot fark etmez.
" } ] }