{ "title": "Sıvı Hidrojen", "image": "https://www.hidrojen.gen.tr/images/sivi-hidrojen.jpg", "date": "21.01.2024 12:28:24", "author": "muhsin doğru", "article": [ { "article": "
Sıvı Hidrojen: Petrole oranla 4 misli fazla hacim kapladığından ötürü, bu hacmi küçültmek maksadıyla hidrojeni sıvı halde depolamak gerekir. Bunun yapmak için de yüksek basınç ve soğutma işlemine ihtiyaç vardır. Hidrojen gazı 20, 25 K sıcaklıkta sıvılaştığından dolayı, sıvı depolarında izolasyon çok önemlidir. Sıvı hidrojen, özellikle uzay teknolojisinde ve bazı roketlerde kullanılmaktadır. Sıvı hidrojen, 900 bar basınç altında olan hidrojen gazıyla aynı yoğunluğa sahiptir: 71 kg/m3. Fakat sıvı depolama, gaz sıkıştırmaya kıyasla daha düşük basınçlarla çalışıldığı için daha güvenilirdir. Ayrıca depolama tankı ile sıvı hidrojenin ağırlık oranı %25 civarındadır.

Bu metot orta ya da küçük ölçekte depolama için en çok kullanılan yöntemdir, ama büyük miktarlar için oldukça pahalıdır. Çünkü hidrojeni sıvılaştırmak için lüzum olan enerji, hidrojenin sağlayacağı yakıt enerjisinin %28'i dolaylarındadır. Bu oran büyük olsa dahi, uzay araçları ve roketlerdeki sıvılaştırma masrafları göz ardı edilmektedir. Bunun yanı sıra, Mercedes ve Honda gibi üreticiler, sıvı hidrojenle çalışacak modeller geliştirmektedir.

Bir başka pratik çözüm ise sıvı hidrojenin düşük sıcaklıktaki tanklarda muhafaza edilmesidir. Mesela bilinen en büyük sıvı hidrojen tankı, Kennedy Uzay Merkezi'nde bulunmaktadır ve 3400 m3sıvı hidrojen kadar bir kapasiteye sahip olmaktadır. Bu oran hidrojenin yakıt olarak değeri 29 milyon MJ ya da 8 milyon kW. Saate denk olan bir kıyaslamadır. Sıvı hidrojen, böylesine büyük tanklarda depolanmışsa günlük %0,06'sı, küçük tanklarda depolanmışsa günlük %3'ü buharlaşarak kaybolmaktadır. Bu oranın daha aşağı bir seviyelere çekilmesi izolasyona bağlıdır. Hidrojeni sıvı olarak depolama, karyojenik depolama olarak da bilinmektedir.
" } ] }